Kako naplatiti otkazan let i kašnjenje leta uz odštetu do 600€?

Otkazan vam je let ili je kasnio više od 3 sata?

Znamo da je ovo veoma stresno iskustvo koje mnoge zatekne nespremno, ali nema razloga za brigu. U većini slučajeva imate mogućnost da zakonski ostvarite pravo na naknadu štete i to veoma jednostavno. Prava putnika su regulisana na osnovu različitih nacionalnih i međunarodnih regulativa. Pročitajte u nastavku kako se ostvaruje naknada za otkazan let i šta ako avion kasni.

Naknada za otkazan let i kako ostvariti pravo na nju?

U slučaju da je vaš let otkazan, po međunarodnim propisima imate pravo na naknadu čiji se iznos određuje na osnovu dužine leta. Važno je napomenuti da se ovo ne odnosi na vanredne okolnosti kao što su oluje i druge vremenske neprilike, kao i bezbednosni i slični rizici.

U interesu avio-kompanije je da vam pronađe alternativni let, ali u nekim slučajevima to nije moguće. Avio-kompanija je takođe dužna da putnicima refundira troškove, osim ako otkazivanje leta nije najavljeno 7 do 14 dana ranije.

Naknada za otkazivanje leta za letove dužine do 1500 km iznosi do 250 evra. Za letove od 1500 do 3500 km iznosi 400 evra, a za letove duže od 3500 km 600 evra.

Naknada za kašnjenje leta – šta kada let kasni?

Ukoliko je let kasnio više od 3 sata, zbog situacije koja ne spada u vanredne okolnosti, putnik takođe ima pravo na naknadu za kašnjenje leta u iznosu identičnom kao i za otkazan let po istom principu (kilometraži).

Važno je napomenuti i da putnici koji su doživeli kašnjenje od dva sata imaju pravo na kompenzaciju troškova za hranu i piće na aerodromu.

Ako je let odložen za naredni dan, avio-kompanija će putnicima obezbediti smeštaj i obroke u hotelu u blizini aerodroma.

Na osnovu kojih propisa se reguliše naknada za kašnjenje i otkazivanje letova?

Za prava putnika u vezi s kašnjenjem i otkazivanjem letova, relevantni su sledeći propisi:

  • EU regulativa 261/2004 – ova regulativa štiti putnike u Evropskoj uniji i predviđa pravo na naknadu za kašnjenja duža od 3 sata, otkazivanje letova i usluge poput obroka, smeštaja i prevoza do hotela.
  • Montrealska konvencija – primenjuje se globalno i reguliše odgovornost avio-kompanija za kašnjenja, oštećenje ili gubitak prtljaga, kao i povrede ili smrt putnika.
  • Pravila nacionalnih regulatornih tela – mnoge države imaju sopstvene zakone koji dopunjuju međunarodne propise, poput američkog Department of Transportation (DOT) pravila za unutrašnje letove.

Ako se let obavlja u okviru EU, poleti iz EU ili ga organizuje avio-kompanija registrovana u EU, regulativa EU 261/2004 je najbitnija. Za letove van EU, primenjuju se Montrealska konvencija i lokalni propisi.

Kako ostvariti pravo na naknadu?

Prvi korak koji treba preduzeti u slučaju da ste doživeli neprijatnost sa letom je da prikupite sve dokaze. Tu se podrazumevaju avionske karte, boarding pass, dokaz o rezervaciji leta, potvrda o kašnjenju i sl.

Potom se direktno obratite avio-kompaniji preko koje ste leteli.

Air Serbiaguest.support@airserbia.comUkoliko verujete da je vaš osnov za reklamaciju opravdan, pošaljite reklamaciju najkasnije 90 dana od njegovog kašnjenja ili otkazivanja.
Wizz AirPročitajte više za odložene letove i kašnjenja
Pročitajte više za otkazane letove
Turkish AirlinesPročitajte PDF pravilnik
LufthansaPročitajte više o pravima putnika ovde

Šta ako avio-kompanija odbije zahtev za naknadu?

Avio-kompanije su odgovorne za kašnjenja koja su direktno njihova krivica (tehničke i organizacione prirode). Stoga, ukoliko ne dobijete odgovor na svoj zahtev za naknadu štete od službe za podršku putnicima u roku od 60 dana od podnošenja istog ili ga dobijete, ali verujete da vaša putnička prava nisu ispoštovana, vreme je da se obratite Direktoratu civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije.

Ovo učinite slanjem podataka na mejl: reklamacijeputnika@cad.gov.rs ili putem pošte na sledeću adresu: Skadarska 23, 11000 Beograd, Srbija.

Koji je vremenski rok za traženje naknade za kašnjenje leta?

Vremenski rok za podnošenje zahteva za naknadu za kašnjenje zakonski se razlikuje od države do države. U Evropi rokovi za pokretanje sudskih postupaka variraju od 1 do 10 godina nakon poremećaja leta.

1 godinaBelgija i Poljska
2 godineHrvatska, Italija, Island, Slovačka, Slovenija, Švajcarska i Holandija
3 godineAustrija, Češka, Danska, Estonija, Finska, Nemačka, Litvanija, Norveška, Portugal, Rumunija i Švedska
5 godinaBugarska, Francuska, Grčka, Mađarska, Španija i Škotska
6 godinaKipar, Irska, Ujedinjeno Kraljevstvo
10 godinaLuksemburg

Nadamo se da vam je ovaj blog bio koristan i da ćete ostvariti svoja prava putnika u slučaju otkazanog ili zakasnelog leta. Dok čekate rešenje svog zahteva, osigurajte najpovoljniji parking na aerodromu Nikola Tesla uz Carpark.rs i pripremite se za svoje naredno putovanje.