Reč turbulencija potiče od latinske turbulentus koja označava nešto što je nemirno ili uzburkano.
Turbulencije su nepravilna strujanja vazduha ili tečnosti izazvana različitim faktorima, poput prolaska čvrstih tela kroz njih. U prirodi možemo videti različite primere turbulencija: dim koji se diže iz cigarete, mlaz iz mlaznice koji se izbacuje u mirujuću tečnost, i naravno, turbulencije tokom leta avionom.
Pročitajte u nastavku zašto tačno dolazi do njih, mogu li se predvideti i šta piloti rade kada se suoče sa turbulencijama.
Kako nastaju turbulencije?
Turbulencije najčešće nastaju izazvane jakom kišom, snegom, prolaskom aviona kroz oblake, grmljavinom ili jakim vetrovima. Neke od njih su učestale i blage, dok su druge intenzivnije.
Koje vrste turbulencija postoje?
Turbulencije pri letu mogu se podeliti na osnovu uzroka nastanka na sledeće:
Konvektne turbulencije
Ovo je najčešća vrsta turbulencija. Uglavnom nastaju u kumulonimbus oblacima koji su broj 1 izazivači turbulencija, a nazivaju ih još i gomilasto-kišni oblaci. To su oblaci vertikalnog razvoja, često praćeni kišom, grmljavinom i jakim vetrovima. Što je prečnik oblaka kroz koji avion prolazi veći, to će turbulencija biti jača.
Turbulencije usled vetra
Ove turbulencije nastaju kada avion prolazi kroz slojeve atmosfere sa različitim brzinama i pravcima vetra. Najčešće se dešavaju na velikim visinama, posebno na mestima gde se sudaraju jet streamovi (snažni visinski vetrovi koji duvaju u uskim pojasevima na visinama između 8.000 i 15.000 metara). Iako uglavnom nisu opasne, mogu izazvati neugodnosti kod putnika i zbog čega zahtevaju oprez pilota.
Turbulencije na čistom nebu
Poznate i kao „clear-air turbulence“ (CAT), nastaju bez vidljivih indikatora poput oblaka. Javljaju se na velikim visinama, obično u blizini jet streamova ili gde dolazi do naglih promena brzine vetra. Ne mogu uvek predvideti radarom, što ih čini najneočekivanijim za putnike.
Turbulencija izazvana vrućim vazduhom
Ova vrsta turbulencija nastaje zbog termalnih struja, tj. podizanja toplog vazduha sa tla. Češće su tokom letnjih meseci i nad područjima sa visokim temperaturama, poput pustinja ili planinskih regiona. Obično su umerene, ali mogu biti neugodne za manje avione.
Turbulencija izazvana drugim avionom
Poznata kao turbulencija od tragova (wake turbulence), javlja se kada avion ulazi u područje gde je prethodno prošao drugi avion i ostavio vrtložne tragove u vazduhu. Veći avioni stvaraju jače turbulencije, pa piloti i kontrolori letova vode računa o tome da postoji dovoljno veliki razmak između svakog aviona kako bi se izbegli incidenti.
4 nivoa turbulencija
Po svom intenzitetu mogu se podeliti na lagane, umerene, teške i ekstremne turbulencije.
Kada su turbulencije u avionu opasne?
Turbulencije su neugodno iskustvo koje može razviti strah od letenja kod određenih putnika, ali statistički veoma retko dovode do ozbiljnijih povreda i generalno nisu opasne.
Prema podacima FAA, između 2009. i 2021. godine, turbulencije su dovele do ozbiljnijih povreda svega 30 putnika i 116 članova posade, što nije veliki broj imajući u vidu da se avionom godišnje preveze četiri i po milijarde putnika.
Iako avio-kompanije nisu obavezne da prijavljuju lakše povrede, što otežava precizno određivanje ukupnog broja povređenih, smrtni slučajevi povezani s turbulencijama su izuzetno retki.
Studija MIT-a iz 2024. godine procenjuje da je verovatnoća smrtnog ishoda usred turbulencija jedan prema 13,7 miliona, dok se broj smrtnih slučajeva u avijaciji smanjuje za sedam posto godišnje od 1968. godine.

Da li su češće nego ranije?
Da, poslednjih godina primećena je učestalost turbulencija na nekim rutama, koja se povezuje sa klimatskim promenama.
Naučnici sa Univerziteta Reding iz Velike Britanije otkrili su da su se turbulencije učestale za 55% od 1979. do 2020. godine na ruti preko severnog Atlantika. Ovom porastu direktno doprinose klimatske promene, odnosno prisutnost veće količine toplog vazduha usled emisije ugljen-dioksida.
Osim toga, naučnici objašnjavaju i da turbulencije u avionu danas češće susrećemo zato što češće i letimo. Pilotima je zbog teže da ih izbegnu jer moraju održavati bezbednu razdaljinu od drugih aviona.
Da li se sve turbulencije mogu predvideti?
Većina turbulencija se može predvideti zahvaljujući savremenim meteorološkim radarima i iskustvu pilota, ali postoje situacije, poput turbulencija na čistom nebu, koje je teško uočiti unapred. Ipak, posada je u tim situacijama obučena da brzo reaguje kako bi osigurala bezbednost putnika.
Kako bi putnici trebalo da se ponašaju za vreme turbulencija?
Iako nas statistike uveravaju da turbulencije nisu toliko česte i opasne, putnicima se preporučuje da tokom celog leta budu vezani sigurnosnim pojasom kako bi se smanjio rizik od povreda.
Takođe, važno je da pratite uputstva posade koja je obučena za ovakve situacije, te da ostanete smireni. Ukoliko držite topli napitak ili hranu, spustite ih na stabilnu površinu kako biste sprečili prosipanje.Ne zaboravite da uoči svakog putovanja avionom možete svoje vozilo ostaviti na bezbednom. Posetite Carpark.rs, najjeftiniji parking na aerodromu gde ćemo čuvati vaš auto i u povratku vas dočekati sa kafom dobrodošlice.