Kontrola leta – šta podrazumeva ovaj posao i kako postati kontrolor leta u Srbiji?

Kontrola leta je izuzetno važna delatnost bez koje vazdušni saobraćaj danas ne bi mogao da funkcioniše. Ova profesija nosi jednaku odgovornost kao i posao pilota jer je bezbednost ogromnog broja ljudi u vašim rukama.

Ukoliko razmatrate posao u kontroli leta, pročitajte blog koji smo vam pripremili, saznajte kako postati kontrolor leta i šta sve ova profesija podrazumeva.

Šta je kontrola leta?

Kontrola leta se najlakše može objasniti kao upravljanje vazdušnim saobraćajem. Za cilj ima bezbedno, efikasno i nesmetano odvijanje letova i u pitanju je jedan od najodgovornijih segmenata civilnog vazduhoplovstva, jer uključuje donošenje odluka u realnom vremenu, a svaka direktno utiče na bezbednost putnika i posade.

Zadatak kontrolora leta je da prate, koordiniraju i usmeravaju kretanje aviona na nebu i na tlu. Posao obavljaju pomoću specijalnih sistema za nadzor, komunikaciju i navigaciju i u stalnoj su komunikaciji i razmeni informacija sa pilotima.

Njihova uloga se ne završava samo izdavanjem dozvola za poletanje i sletanje, već kontrolori takođe preuzimaju odgovornost u vanrednim situacijama, kao što su tehnički problemi, nagle promene vremenskih uslova ili potrebe za hitnim sletanjem.

Avion i toranj na aerodromu.

Koje sve poslove može da obavlja kontrolor leta?

U kontroli leta postoje različite pozicije, a u zavisnosti od interesovanja i potrebe, obučeni kontrolor se najčešće specijalizuje i opredeljuje za jednu od sledećih:

1. Kontrolor tornja

Kontrolor tornja vodi računa o tome da se svi avioni koji su u njihovoj nadležnosti kreću predviđenim putanjama na aerodromu. Radijus u kom koordiniraju saobraćaj uglavnom je od 4 do 50 kilometara oko aerodroma. Njihova glavna dužnost je da se sletanje i poletanje aviona odvija nesmetano zbog čega su u stalnom kontaktu sa pilotima. Proveravaju svaki plan leta, a pilot ne sme da sleti ni poleti dok kontrolor tornja ne da dozvolu.

2. Kontrolor rute

Kontrolor rute naziva se još i en route control i njegov zadatak je da isprati svaki avion koji napušta vazdušni prostor aerodroma i veći deo njegovog leta. Posao se obavlja iz kontrolnih centara koji nisu smešteni na aerodromu već raspoređeni duž strateških tačaka širom zemlje, na osnovu gustine saobraćaja na određenom području.

Svesni položaja svakog aviona na određenom području, kontrolori rute su u kontaktu sa pilotima i prilagođavaju njihovu putanju po potrebi kako bi se izbegli sudari i osiguralo da svaki let protiče u najboljem mogućem redu.

3. Kontrolor prilaza

Pozicija kontrolor prilaza, za razliku od kontrolora tornja, podrazumeva praćenje i usmeravanje aviona nakon što su se oni već našli u vazduhu. Posao se odvija iz takozvanih TRACON (Terminal Radar Approach Control Centers) centara i podrazumeva praćenje letelice sve dok se ona nalazi u prostoru aerodroma, što je najčešće radijus 20 do 50 milja, odnosno visina od 17.000 stopa.

Kontrolni toranj na aerodromu.

Koje su veštine neophodne za ovaj posao?

Sve aktivnosti kontrole leta jasno su precizirane, a danas i maksimalno automatizovane i pojednostavljene, te se mogu lako naučiti. Ipak, postoje određene sklonosti koje se traže kod kandidata. Evo koje veštine i afinititete bi oni trebalo da poseduju, iako nisu uvek presudni:

  1. Razumevanje tehnologije – kontrolori svakodnevno koriste radare, radio-komunikaciju i različite softvere za čiju upotrebu je neophodno da se odlično snalaze sa ovim uređajima i brzo usvajaju nove tehnologije;
  2. Odlično tumačenje mapa – od svakog kontrolora se očekuje da precizno tumači aeronautičke karte, rute i zone u vazdušnom prostoru kako bi pravilno usmeravao letelice;
  3. Dobre komunikacijske sposobnosti – zaposleni mora biti sposoban da jasno i koncizno komunicira sa pilotima i kolegama kako bi se izbegli nesporazumi;
  4. Znanje stranih jezika – engleski je obavezan jer se koristi u međunarodnoj avijaciji, a dodatni jezici su prednost jer šire mogućnosti za zaposlenje;
  5. Sklonost ka prirodnim naukama – osnovno razumevanje fizike, meteorologije i matematike pomaže u donošenju brzih, logičkih odluka i prednost je;
  6. Brze reakcije – anksiozne i usporenije osobe verovatno nisu pravi izbor za ovaj posao jer je važna sposobnost da se u deliću sekunde donese ispravna odluka u hitnim situacijama;
  7. Organizovanost i pedantnost – ove veštine su neophodne kako bi zaposleni dokumentovao dnevne aktivnosti i beležio svako odstupanje i vanrednu okolnost, što je izuzetno značajno za kasniju analizu letova, unapređivanje procedura i povećanje bezbednosti.

Kako postati kontrolor leta i da li je potreban fakultet?

Ne, fakultet za kontrolu leta nije presudan. Ovaj posao se može obavljati i samo sa završenom Srednjom vazduhoplovnom školom u Beogradu. Ona se nalazi na Dorćolu i ima smer pod nazivom ,,Kontrola letenja”.

Za više pozicije i one koji žele da steknu sveobuhvatnije obrazovanje, postoji i visokoškolsko obrazovanje na Vazduhoplovnoj akademiji. Ono traje ukupno tri godine. Godišnje se na ovaj smer upisuje 9 studenata i svi su finansirani iz budžeta, a uslov za upis je prijemni na kom polažu matematiku, fiziku i engleski.

Kolike su plate u kontrolori leta?

Kada je u pitanju kontrolor leta plata se može značajno razlikovati u zavisnosti od pozicije i senioriteta. Kod nas se uglavnom kreće od 200.000 do 500.000 dinara. Zaposleni imaju beneficirani radni staž i dobijaju dodatna četiri meseca staža na svakih godinu dana rada.

Avion iznad piste.

Kako da se prekvalifikujem za kontrolora leta?

Ukoliko niste završili Srednju vazduhoplovnu školu, niti upisali Akademiju, a i dalje žudite da postanete kontrolor leta, ne brinite, još uvek to možete učiniti. Prvi korak je da pratite konkurse za stručnu obuku koje objavljuje SMATSA – Kontrola letenja Srbije i Crne Gore.

Konkursi se ne raspisuju svake godine, zato je važno redovno proveravati zvaničnu stranicu SMATSA i njihove društvene mreže.

Da biste konkurisali, potrebno je da ispunjavate sledeće uslove:

  • završena četvorogodišnja srednja škola (minimum IV stepen stručne spreme);
  • prosek ocena tokom školovanja najmanje 4,0 i najmanje 4 iz vladanja;
  • znanje engleskog jezika na najmanje B2 nivou;
  • dobro zdravstveno stanje (utvrđuje se detaljnim lekarskim pregledima);
  • niste krivično gonjeni;
  • rođeni ste 1998. godine ili kasnije;
  • imate državljanstvo Srbije ili Crne Gore.

Ukoliko ispunjavate sve navedene uslove i uspešno prođete selekciju, sledi obuka koja traje između godinu i dve, u zavisnosti od pozicije i rasporeda. Obuka je intenzivna i obuhvata teorijsku i praktičnu nastavu, a kandidati koji je uspešno završe dobijaju licencu i mogućnost zaposlenja u sistemu kontrole letenja.

Nadamo se da vam je ovaj članak pomogao da bolje razumete posao kontrole leta. Nastavite da pratite Carpark.rs za još kvalitetnih priča iz avio sveta i ne zaboravite da kod nas svoj auto možete parkirati tokom cele godine – po najpovoljnijoj ceni. Locirani na minut od Terminala, tu smo da olakšamo svako vaše putovanje.